تبلیغات
یك پزشك - عبور ‌مدرنیته از‌ دالان نقد رسانه

پزشكی

admin

جستجو

 

عبور ‌مدرنیته از‌ دالان نقد رسانه

چهارشنبه 3 اسفند 1390   10:56 ق.ظ

عبور ‌مدرنیته از‌ دالان نقد رسانه
جام جم آنلاین: این روزها برنامه‌های متعددی درخصوص تاثیر فرهنگ غرب بر جامعه ایرانی از تلویزیون پخش می‌شود که هر‌کدام تلاش می‌کنند با استفاده از بخش‌های مختلف در برنامه مخاطبان را از تاثیر رسانه‌های بیگانه بر زندگی مردم آشنا کنند، اما باید دید که این گونه برنامه‌ها با چه ساختاری برای بینندگان جذاب‌تر می‌شوند و آیا مدیران و برنامه‌سازان حاضرند برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر دست به‌خلاقیت و نوآوری و حتی ساختارشکنی بزنند.

مدتی است برنامه‌ای با عنوان «دالان» از شبکه یك سیما روی آنتن می‌رود. دالان برنامه‌ای تركیبی است كه از عناصر تصویری بهره می‌گیرد و با استفاده از دكور ویژه و مجریان جوان سعی می‌کند پیام خود را به مخاطب القاء كند.

پشتوانه ای به نام تحقیق‌ و پژوهش

برنامه دالان روزهای دوشنبه و چهارشنبه بعد از خبر ساعت 19 از شبکه یك سیما پخش می‌شود. این برنامه در یك استودیو در خیابان ولی عصر(عج) ضبط می‌شود. برای تهیه گزارش به استودیو می‌روم تا با برخی از عوامل این برنامه صحبت کنم. علی‌اكبر كریمی که تهیه‌كنندگی این برنامه را به عهده دارد. پیش از این، مجموعه بزرگراه نوآوری، مستند پلاك و بلندترین شب سال و برنامه تب را تهیه كرده است. هنوز ضبط برنامه شروع نشده و کریمی در حال گفت‌وگو با سلیمی، مجری برنامه است. ایده اولیه دالان هم از سوی سلیمی مطرح شده و شاید به نوعی این تهیه‌کننده و مجری بخوبی می‌دانند که برای کسب رضایت‌مندی مخاطبانشان و تاثیرگذاری بر آنها باید چه‌برنامه‌ای ‌ بسازند.

کریمی در این باره می‌گوید: مدتی بود وقتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردم، مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای‌صحبت می‌کردند برای خودم جالب بود که چه دلایلی باعث می‌شود تا برخی ‌مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را برای تماشا انتخاب کنند به همین سبب با دوستم آقای سلیمی در چندین جلسه طرحی را آماده و به گروه اجتماعی شبکه یک ارائه کردیم.

وی درباره تحقیقات و پژوهش‌های لازم درخصوص موضوعات برنامه می‌گوید: برای این که بتوانیم طرح قابل‌قبولی را ارائه کنیم نیاز به ارائه مستندات داشتیم. تحقیقات میدانی و پژوهش‌های متعددی را با همکاری برخی از‌مشاوران انجام دادیم تا طرح با پشتوانه صحیح و علمی آماده شود و در نهایت برنامه به موضوعاتی بپردازد که نیاز امروز جامعه است.

البته نباید استفاده از نظرات كارشناسان مختلف، وكلا، روان‌شناسان، رفتارشناسان، جامعه‌شناسان و حرف‌های خود جوانان را در موفقیت این برنامه نادیده گرفت چون زمانی برنامه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد که به نیازهای مخاطبانش با استفاده از تکنیک‌های مختلف پاسخ بگوید.




نوشته شده توسط : admin